Cover: Fantasia Rating: 6
10 aug. 2012
10 aug. 2012

Details

Regisseur:Leopold Stokowski, Deems Taylor, Ben Sharpsteen, Bill Roberts, Ford Beebe Jr., Hamilton Luske, James Algar
Script:Joe Grant, Dick Huemer
Producent:Walt Disney, Ben Sharpsteen
Theater Verschijning:1940
Waardering:Universal, suitable for all
Studio:Buena Vista
Genre:Animation, Disney
Duur:114
Prijzen:6 wins & 1 nomination
Talen:English (Subtitles For The Hearing Impaired), English (Subtitled), English (Original Language)
Geluid:3 Channel Stereo
Aspectverhouding:1.33:1
Schijven:1
Releasedatum:nov. 2000

Extra's

4:3 -

Region 2

Samenvatting

Disney-animatoren voorzien beroemde stukken klassieke muziek, uitgevoerd door het Philadelphia Orchestra, van beelden. In 'The Sorceror's Apprentice' zien we Mickey Mouse als aanstaande magiër, 'The Rite of Spring' vertelt het evolutieverhaal, 'Dance of the Hours' is een komisch ballet uitgevoerd door verschillende dieren en 'Night on Bald Mountain' en 'Ave Maria' zetten de krachten van duisternis en licht tegenover elkaar.

Elk stuk wordt ingeleid door Deems Taylor, die de kijker wat achtergrondinformatie verschaft over het muziekstuk dat ze gaan horen, en wat voor aanpassingen er eventueel gemaakt zijn aan de muziek. Sommige van de muziekstukken zijn namelijk ingekort voor de film.

Toccata en Fuga in d-moll
▪ Muziek: Johann Sebastian Bach – Toccata en Fuga in d-moll BWV 565
▪ Regie door Samuel Armstrong
De film opent zonder openingstitel of logo’s. Men ziet een gordijn opengaan, en het orkest begint te spelen.
Het eerste stuk van de Toccata en Fuga is in live-action en laat het orkest zien terwijl het begeleid door abstracte lichtpatronen musiceert. Daarna gaat het beeld over op een abstracte tekenfilm, gebaseerd op de werken van de Duitse kunstenaar Oskar Fischinger. Voor het slotstuk wordt weer live-action beeldmateriaal gebruikt.

De Notenkrakerssuite
▪ Muziek: Pjotr Iljitsj Tsjaikovski – De Notenkrakerssuite Op. 71a
▪ Regie: Samuel Armstrong
Dit filmpje draait om het veranderen van de seizoenen. Het begint met de zomer, en doorloopt dan de overige seizoenen tot de lente. Er komen veel dansstukken in voor. Centraal staan dieren, planten en fantasiewezens zoals feeën.
Vooraf vertelt Taylor het publiek dat het ballet "De Notenkraker" niet meer wordt opgevoerd; iets dat in 1940 wellicht het geval was maar inmiddels niet meer.

De Tovenaarsleerling
▪ Muziek: Paul Dukas – De Tovenaarsleerling
▪ Regie: James Algar
Het bekendste stuk van de film, en tevens een van de meest iconische Mickey Mouse-filmpjes. "De Tovenaarsleerling" volgt het verhaal uit Johann Wolfgang von Goethe’s gedicht, met Mickey in de hoofdrol van de tovenaarsleerling. Hij betovert een bezemsteel zodat deze voor hem water gaat halen. De bezem gaat echter door met zijn werk tot de hele kamer overstroomt, en Mickey is niet meer in staat hem te stoppen. Hij hakt in paniek de bezem aan stukken, maar elk stuk wordt een nieuwe bezem die weer water gaat halen. Uiteindelijk lost Yen Sid de tovenaar het probleem op.
Na afloop van het filmpje schudden Mickey en dirigent Leopold Stokowski, beiden in silhouet elkaar de hand.

Le Sacre du printemps
▪ Muziek: Igor Stravinsky – Le Sacre du printemps
▪ Regie: Bill Roberts en Paul Satterfield
Dit segment volgt het ontstaan van de aarde, de eerste levensvormen, de bloei van de dinosauriërs en hun uiteindelijke uitsterving. Opmerkelijk voor Disney is dat de dieren niet antropomorf zijn gemaakt, maar zich realistisch voortbewegen en gedragen. Tevens werden complexe technieken toegepast om vulkanen, kokende lava en aardbevingen weer te geven. Bepaalde details zijn inmiddels door archeologisch onderzoek wel achterhaald. De Tyrannosaurus Rex en Stegosaurus leefden in een ander tijdperk, de T-Rex had geen drie vingers aan elke hand maar twee en ook de theorie dat de dinosaurussen uitstierven door droogte en zandstormen is weerlegd.
[bewerken]
Intermezzo - Het geluidsspoor
▪ Regie: Sharpsteen and David D. Hand
Een tussenstuk van 15 minuten, waarin de muzikanten het theater verlaten en men de titelkaart van de film te zien krijgt.
Na het tussenstuk volgt een stukje jazz, begeleid door een klarinet. Met beelden krijgt het publiek te zien hoe geluidsgolven werken.

De Pastorale
▪ Muziek: Ludwig van Beethoven – 6e symfonie in F, Op.68 "Pastorale"
▪ Regie: Hamilton Luske, Jim Handley, en Ford Beebe
Dit filmpje speelt zich af ten tijde van de Griekse mythologie en laat centauren, de Olympische Goden, saters en andere mythologische wezens zien. Deze wezens houden een festival ter ere van Bacchus, de god van de wijn. Het feest wordt verstoord door Zeus, die een groot onweer loslaat op het feestvierders.
Dit segment werd het vaakst bekritiseerd door bioscoopbezoekers als pure kitsch. Andere mensen had kritiek op de scène waarin sommige vrouwelijke centauren kort met ontblote borsten in beeld verschijnen (ook later in "De Nacht op de Kale Berg" zien we in de vlammen kort vrouwen met ontblote borsten verschijnen). Ook zijn sommige centauren vrouwen met zwarte huidskleur en het onderlichaam van een zebra, wat tegenwoordig wat racistisch overkomt. Eén scène werd bovendien later gecensureerd op de latere video- en dvd-uitgaven. Het betreft een scène waarin een zwart centaurinnetje de hoeven poetst van een blanke centaurin.[1]

Urendans
▪ Muziek: Amilcare Ponchielli – La Gioconda: Urendans.
▪ Regie: T. Hee and Norm Ferguson
Een parodie op ballet waarbij achtereenvolgens groepjes struisvogels, nijlpaarden, olifanten en krokodillen dansen.

Nacht op de Kale Berg /Ave Maria
▪ Muziek:
▪ Modest Mussorgsky – Nacht op de Kale Berg en
▪ Franz Schubert – Ave Maria
▪ Regie: Wilfred Jackson
Dit filmpje is een tweeluik. Het eerste luik bestaat uit "De Nacht op de Kale Berg", waarin 's nachts een demon, Chernabog, ontwaakt op een bergtop. Ter ere van Walpurgisnacht roept hij talloze spoken, monsters en levende doden op en houdt een woest feest. Als de ochtend aanbreekt en de kerkklokken beginnen te luiden worden de demonen verjaagd en gaan slapen. Het tweede luik sluit hier meteen op aan en toont een hele hoop gesluierde mensen die in processie met lampionnen door een bos stappen op de melodie van Ave Maria.
Acteur Béla Lugosi diende als live-action model voor Chernabog, en bracht enkele dagen in de studio door om te poseren voor de tekenaars.

Credits

Leopold Stokowski ... Himself - Conductor of The Philadelphia Orchestra
Deems Taylor ... Himself - Narrative Introductions