Cover: Freek de Jonge - Parlando [1996] Rating: 0
16 okt. 2013
11 dec. 2011

Details

Regisseur:Freek de Jonge
Genre:Cabaret
Duur:0
Schijven:1
Releasedatum:feb. 1996

Samenvatting

1 Dankzij de dijken
2 Een speciale gast
3 Nu het nog kan
4 Nuttelozen van de nacht
5 Ode aan de monogamie
6 Lied van de oude geliefden
7 Mannenwereld
8 De vondeling van Ameland
9 Freek de Jonge
10 En ik was dood
11 Libelle en mug
12 Als je me nu nog niet kent
13 Tem me
14 Eeuwige jeugd
15 Mededeling van de overheid
16 De brief [Wilhelmus]
17 Twee tonen
18 Allen tesamen
19 Mijn gebed I
20 Gewoon gebleven
21 Mijn gebed II
22 Mijn goede vriend Brel
23 Brel de melancholicus
24 Sneu voor Rieu
25 Ständchen
26 De droom opkomst
27 De droom het tweesmakenpubliek
28 De droom de messenwerper
29 De messenwerper
30 Het kistje I
31 Het kistje II
32 Niet vermeld
33 Het kistje III
34 Het kistje IV
35 One hit wonder
36 Leven na de dood

Wat bezielt Freek de Jonge om samen met het Metropole Orkest een liedjesprogramma te maken? Vroeg mij de professionele muziekwereld zich verwonderd af. Het Metropole met zijn gedreven dirigent Dick Bakker kennen wij al jaren als een kwaliteitsorkest dat tot ver over de grenzen zijn reputatie meer dan waar maakt en van Freek weten we dat hij een zeer gewiekste conferencier is die van zijstapjes houdt. Maar als twee kwaliteiten bijeen gebracht worden betekent dat niet automatisch verdubbelde waarde. Ik moet bekennen dat ik als fan van beide mijn hart vasthield. Snel sloeg de opluchting echter om in trots en bewondering toen ik hier het op de DVD vastgelegde resultaat zag. Mag ik me qua hoestekst even beperken tot de liedjes van deze DVD? En, zonder daarvan de schoonheid tekort te doen, ook nog even de vertaalde of liever bewerkte liedjes overslaan? En het dan houden op het onnavolgbare De Vondeling van Ameland? Want in dit lied komt alles samen wat de initiatiefnemers voor ogen moet hebben gestaan toen ze aan dit pretentieuze project begonnen. Het is een puur Nederlands lied, waarin het verhaal dat speelt op een puur Nederlandse plek door de laconieke muziek van Boudewijn de Groot, een internationale allure krijgt. Je vraagt je bij het keer op keer beluisteren af waar de verleiding in schuilt. Komt het door het geraffineerde arrangement van de te lang onderschatte Gerbrand Westveen? Is het de zwoele tweede stem van de ten onrechte te bescheiden Jody Pijper? Of ligt het aan de subtiele mixage van alleskunner Robert Jan Stips? Misschien is het wel het grootste compliment aan de medewerkers van dit schitterende (on)Nederlandse product dat men alle sublieme details kan blijven onderscheiden in iets wat een verbluffend geheel vormt.' Willem Duis directiesecretaris stichting Conamus.